Opiskelijan palkaton maailma

Harjoittelu, työkokeilu, työmarkkinakoulutus ja koulutussopimus, rakkaalla lapsella on monta nimeä mutta niillä kaikilla viitataan työnantajalle tehtävään työhön josta ei makseta palkkaa. Näistä neljästä kolme on jo käytössä ja koulutussopimusta rukataan paraikaa, muodostaen oppisopimuksen rinnalle järjestelmän jonka käytäntö eroaa nykyisestä vain palkanmaksuvelvoitteen poistona.

Korkeakoulutetut ovat päässeet nauttimaan harjoittelun palkattomuudesta jo pitkään, ammattikouluissa palkasta ei käytännössä edes puhuta harjoittelujen ohessa. Silti harjoittelut ovat lähes poikkeuksetta pakollisia tutkinnon osia ja hyvä niin, sillä muuten ne paljon puhutut työelämävalmiudet olisivat valmistuvilla vielä nykyistä huonommalla pohjalla. Harjoittelujen palkattomuus alkaa kuitenkin olla jo kestämätöntä, etenkin korkeakouluissa joissa kasvavalla määrällä opiskelijoita on olemassa jo joko tutkinto tai kokemuksen tuoma taito tuottaa työnantajalle taloudellista hyötyä. Ei myöskään ole ollenkaan ennenkuulumatonta että harjoitteluna tarjotaan työtä josta muuten maksettaisiin palkkaa. Esimerkiksi insinööriopiskelija saattaa olla ensimmäisen vuoden harjoittelussaan kiinteistönhoitoa tarjoavassa yrityksessä nurmikonleikkaajana tai rakennustyömaalla ns. ”lautapoikana” palkatta ja vierellä samaa työtä tekevät kesätyöntekijät saavat palkkaa.

Palkattomuudesta on tullut niin yleistä että jopa Valtioneuvoston kanslia tarjoaa palkattomia harjoitteluita (linkki). Kun kylkeen lyödään opiskelijoiden rahoituksen leikkaukset, työmarkkinoiden epävarmuudet ja kesätyöpaikan saamisen vaikeus niin taakka opiskelijoiden niskassa on aivan kohtuuton. Ammattiliitto Pro otti Kilpailukykysopimuksen neuvotteluissa oikean kannan ja vaati hallitusta perääntymään työnäytteen kohdalla. Tätä kehityskulkua olisi luonnollista jatkaa puolustamalla opiskelijoiden oikeutta korvaukseen tekemästään työstä.

Tomi on pitkän linjan opiskelija-aktiivi jolla on taustaa toisen asteen opiskelijajärjestöistä sekä ammattikorkeakoulujen järjestöistä ja opiskelijakunnasta. Tomi on toiminut aiemmin Opiskelijaliitto Pron puheenjohtajana sekä pääsihteerinä.

Latest posts by Tomi Peltonen (see all)

Lisätietoa aiheesta Tomi Peltonen