Tervehdys Suomen Opiskelija-Allianssi OSKU ry:n XV liittokokoukselle

Hyvät liittokokousedustajat ja muu liittokokousväki,

Olen Tomi Peltonen, Pro-opiskelijoiden puheenjohtaja. Pro-opiskelijat tervehtii ilolla Suomen opiskelija-allianssi OSKUa ja sen liittokokousta.

On hienoa nähdä vaikuttamistyön olevan edelleen lähellä myös nuorten sydäntä! Vaikuttamistyölle onkin tarvetta tilanteessa jossa koulutus on ennennäkemättömän paineen ja vyönkiristyksen kohteena. Eritoten ammatillinen koulutus on joutunut kovien ja kestämättömien leikkausten kohteeksi. Tällaisina aikoina opiskelijoiden yhteistyö yli järjestörajojen on ensisijaisen tärkeää, jotta leikkauksia voitaisiin kohtuullistaa tai voidaan kehittää ratkaisuja joilla niiden vaikutuksia voidaan heikentää.

Ammatillisen koulutuksen reformi on myös asia jota seuraamme suurella mielenkiinnolla. Jaamme näkemyksen siitä, että reformilla on hyvät mahdollisuudet kehittää ammatillista koulutusta ja että joustamattomana periaatteena tulee pitää yleisen jatko-opintokelpoisuuden säilyttäminen korkeakouluopintoihin. Tähän liittyen pidämme tärkeänä huomion kiinnittämisen myös valintaperusteiden muodostumiseen korkeakouluissa. Pro-opiskelijat vastustaa ylioppilaskokeiden tulosten perusteella tehtävää valintaa korkeakouluihin ja katsoo että haussa säilytetään yhdenvertaiset mahdollisuudet myös ammatillisen taustan omaaville siirtymällä valintakokeiden perusteella tehtävään opiskelijavalintaan. Tässä meillä on hyvä mahdollisuus tehdä vaikuttamistyötä yhtenä rintamana monen opiskelijajärjestön kanssa.

Yhteistyötä kannattaa tehdä myös muissa nuorten elämään vaikuttavissa asioissa. Seuraamme ilolla OSKUn osallistumista esimerkiksi eläkekeskusteluun, sekä eläkeuudistuksen että nyt esillä olevan eläkeindeksialoitteen osalta. Nuorten on asetuttava puolustamaan oikeuksiaan sekä sukupolvien välistä tasa-arvoa yhdessä ja tässä kehityksessä OSKU on ollut erittäin aktiivisena!

Toivotan teille hyvää liittokokousta ja hyviä päätöksiä. Toivon että montaa teistä puree järjestökärpänen ja innostutte jatkamaan työtä myös tulevaisuudessa. Liittokokous on mahtava paikka ottaa ensimmäinen maistiainen valtakunnallisesta työstä, joten ottakaa siitä kaikki irti!

Kiitos!

Tomi on pitkän linjan opiskelija-aktiivi jolla on taustaa toisen asteen opiskelijajärjestöistä sekä ammattikorkeakoulujen järjestöistä ja opiskelijakunnasta. Tomi on toiminut aiemmin Opiskelijaliitto Pron puheenjohtajana sekä pääsihteerinä.

Latest posts by Tomi Peltonen (see all)

Lisätietoa aiheesta Tomi Peltonen