Pro-opiskelijat ry:n vuosikokous: harjoittelijapalkat saatava työehtosopimuksiin

Pro-opiskelijat ry:n vuosikokous esittää huolensa harjoittelijoiden väärinkäyttämisestä ja sen vaikutuksesta nuorten sukupolvien ansiotason heikkoon kehitykseen sekä opintojen rahoituksen vaikeutumiseen. Pro-opiskelijat ry:n mukaan harjoittelupalkoista tulee olla maininta kaikissa työehtosopimuksissa.

– Harjoittelijoiden käyttö ilmaisena työvoimana on valitettavan yleistä ja hankaloittaa opiskelijoiden kykyä rahoittaa opintojaan, toteaa hallituksen puheenjohtaja Tomi Peltonen.

– On kestämätöntä että opiskelijat voivat joutua työskentelemään ensin päivät harjoittelupaikassaan ja tämän jälkeen toisessa työssä ansaitakseen tarpeellisen toimeentulon.

Pro-opiskelijat ry vaatii omaa ammattiliittoaan ottamaan harjoittelupalkat esille työehtosopimusneuvotteluissa ja kannustaa muitakin sopijaosapuolia samaan.

Pro-opiskelijat ry:n vuosikokous kokoontui 9.12.2016 Helsingissä valitsemaan uudet toimijat sekä päättämään toimintasuunnitelmasta ja talousarviosta. Samassa kokouksessa Pro-opiskelijat ry päätti hakea Seta ry:n kannatusjäsenyyttä. Pro-opiskelijat ry on Ammattiliitto Pron opiskelijajärjestö, joka edustaa yksityisalojen esimies- ja asiantuntija-ammatteihin opiskelevia korkeakouluissa ja toisella asteella.

Lisää tietoa:

Pro-opiskelijat ry:n puheenjohtaja