Palkaton työ synkentää nuorten näkemyksiä työelämästä

Palkattomuus antaa työuransa alussa oleville korkeakoulutetuille ja korkeakouluopiskelijoille synkän kuvan työelämästä, jossa heidän osaamisensa arvostus ei ole kohdillaan.

Henkilöstöpalveluyritys Academic Workin tänään 1.2.2017 julkaiseman tutkimuksen maalaama kuva nuorten asiantuntijoiden todellisuudesta on karua luettavaa. Vapaissa vastauksissa ilmeneekin, että jo pyrkimys teettää palkatonta asiantuntijatyötä nakertaa nuorten asiantuntijoiden luottamusta yritykseen ja luo negatiivista yrityskuvaa.

Asiantuntijalle palkka tehdystä työstä

Palkattomien harjoitteluiden, joissa opiskelija tekee yritykselle tuottavaa työtä, ja työkokeiluksi brändätyn asiantuntijatyön hyväksikäytön yleisyys on tutkimuksen mukaan kasvussa. Palkattomassa harjoittelussa ollut opiskelija kertoo, että hänen suunnittelemiaan tuotteita on edelleen myynnissä yrityksellä ja hän on jopa toiminut yrityksen vakituisen henkilöstön sijaisena.

Palkattoman harjoittelun käyttäminen palkatun henkilöstön korvaamiseen on yksiselitteisesti väärin ja asettaa yrityksessä työskentelevää henkilöstöä täysin eriarvoiseen asemaan opiskelijastatukseen perustuen. Vielä härskimpää on hyötyä palkattomana työskennelleen henkilön osaamista harjoittelusuhteen jo päätyttyä.

Väärinkäyttäjät pilaavat vastuullisten yritysten maineen

Suomessa on valtava määrä vastuullisia yrityksiä, jotka tänäkin vuonna tarjoavat harjoittelupaikkoja, kesätyöpaikkoja ja sivutöitä opiskelun ohelle tuhansille ja taas tuhansille korkeakouluopiskelijoille. Osa näistä työnantajista on jopa erikseen sitoutunut vastuullisen kesätyön periaatteisiin. Järjestelmää hyväksikäyttävät yritykset pilaavat oman maineensa ohella sekä muiden yritysten, että koko työelämän mainetta.

Työehtosopimuksiin määräykset harjoittelijapalkoista

Suomen ylioppilaskuntien liiton puheenjohtaja Riina Lumme on oikeassa kommentoidessaan tutkimustuloksia siten, että kannustimia tulee luoda yritysten ulkopuolelta palkattomuuden kitkemiseksi. Yksi tapa luoda kannustimia on asettaa työehtosopimuksiin selkeät määräykset harjoittelijapalkoista, jotka mahdollistavat myös vastaajien toivomat joustot työelämään.

Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen on tämän asettanutkin tulevien työehtosopimusneuvotteluiden yhdeksi tavoitteeksi. Monesta Pron työehtosopimuksesta harjoittelupalkat jo löytyvätkin.

Pro-opiskelijoiden mielestä palkattomuuden tulee olla viimeinen vaihtoehto, jota käytetään vain silloin, kun harjoittelija on opinnoissaan alkuvaiheessa, ei tuota yritykselle taloudellista hyötyä ja saa selkeää sekä tasokasta ohjausta työssä.

Tomi on pitkän linjan opiskelija-aktiivi jolla on taustaa toisen asteen opiskelijajärjestöistä sekä ammattikorkeakoulujen järjestöistä ja opiskelijakunnasta. Tomi on toiminut aiemmin Opiskelijaliitto Pron puheenjohtajana sekä pääsihteerinä.

Latest posts by Tomi Peltonen (see all)

Lisätietoa aiheesta Tomi Peltonen